Sri lanka

Hallo allemaal,

Ons verblijf in Sri Lanka zit er alweer op, dus tijd voor een update. Eenmaal aangekomen in Sri Lanka namen we de bus naar het centrum van Colombo, de hoofdstad. Tijdens de rit stapten mensen overal gewoon uit de bus, en anderen weer in de bus. Het verkeer was heel chaotisch en langs de weg liepen heel veel mensen. Hier waren we behoorlijk van onder de indruk. Eenmaal aangekomen in het centrum namen we een tuk tuk naar ons guesthouse. Dit was ook een hele ervaring, aangezien elk plekje op de weg wordt opgevuld door een tuk tuk, motor, auto of bus. Iedereen toetert wanneer ze iemand willen passeren en verder zijn er weinig regels. Er staan wel markeringen op de weg voor rijbanen maar hier wordt weinig gebruik van gemaakt.

In het guesthouse hebben we even bij geslapen. Toen kregen we onze eerste Sri Lankaanse maaltijd, kip met noodles en nog wat andere bijgerechten. Het was vooral erg pittig voor ons, aangezien wij niks gewend zijn. Zelfs toen we een keer wilden ontsnappen aan het pittige eten met een pizza bleek dat ze daar ook chili vlokken overheen strooien.De volgende dag hebben we met een tuk tuk een tour door de stad gemaakt waarbij we tempels en een museum hebben bezocht. Daarna zijn we zelf nog even door de wijkjes richting het strand gelopen. Het was wel bijzonder om te zien hoe de mensen hier leven. Iedereen die we tegen komen zwaait vriendelijk naar ons. Eenmaal bij het strand aangekomen ontmoeten we een man die ons zeeschildpadden wil laten zien. Na een route over het spoor (iedereen in Sri Lanka loopt gewoon over het spoor) kwamen we aan bij een opvangplek voor schildpadden. Wij dachten dat we wilde schildpadden konden zien maar het bleek dus een opvang voor schildpadden die verminkt waren etc. Het klonk wel als een goed project en hier hebben we dan ook even rondgelopen. Janine kreeg meteen een schildpad in haar handen geduwd maar die vond het volgens ons niet zo heel fijn om vastgehouden te worden. 'S avonds aten we weer pittige kip met rijst, wat overigens wel heel lekker is.image

De dag erna hebben we de trein gepakt naar Anuradhapura. Dit is een oud plaatsje waar ze ruïnes en overblijfselen van gebouwen hebben. Ook zijn we naar een soort tempel bovenop een berg geweest, waar een groot buddha beeld een een stupa stonden. Hier hebben we de zonsondergang bekeken. De volgende dag bleek het jaarlijkse perahara te zijn, een festival ter ere van buddha. 's Avonds was er een parade met muziek en dansers, en 2 olifanten die versierd waren met doeken, erg mooi om dit stukje cultuur te zien!

Onze volgende bestemming was Dambulla, waar we een mooie klim bovenop een grote rots hebben gemaakt. Vanuit hier hadden we mooi uitzicht op de Sigriya rots, een rots met een oude tempel die alle andere toeristen hutje mutje beklommen en wij daarom te druk vonden. We vervolgden onze reis naar Kandy, waar we het een beetje rustig aan hebben gedaan. Vanuit Kandy namen we de trein richting Ella, wat een schitterende treinreis was door verschillende
landschappen. Eenmaal aangekomen in Ella zaten we midden tussen de thee plantages in de bergen, met een prachtig uitzicht vanuit ons guesthouse. Het rook buiten zelfs een beetje naar thee. Hier hebben we dan ook een mooie wandeltocht gemaakt en hebben we een thee fabriek bezocht. Erg boeiend om te zien hoe de vrouwtjes hier tegen steile hellingen de hele dag thee bladeren plukken, die ze vervolgens in een zak gooien die aan hun hoofd gebonden zit. Als deze vol raakt weegt hij wel 10 kg! We zijn 3 dagen in Ella geweest omdat je er mooi kon wandelen en lekker kon eten.

De laatste dag hebben we gebruikt om terug te gaan naar het vliegveld. Hiervoor moesten we 6 uur in de bus zitten tussen de locals om vervolgens 1 nacht in Negombo te verblijven. Hier hebben we nog gesprekken gevoerd met een stel uit Ecuador en een moeder en zoon uit de Malledieven.

Sri Lanka was voor ons een prachtig maar vooral vriendelijk land. Bijna geen toeristen en de mensen zijn oprecht vriendelijk. Knap om te zien hoe ze met eigenlijk bijna niets gelukkig kunnen zijn en hoe ze er leven. Vooral in het begin was het voor ons wennen. Helaas konden we maar 12 dagen blijven en hebben we nog een stuk niet kunnen zien zoals het strand, maar dat zal nog wel goed komen! Op naar Bangkok, Thailand.

Foto's volgen nog

Groeten,
Roel & Janine

1. Truus:
    Heel mooi reisverslag.
    Kijken nu al uit naar jullie volgende verslag.
    Benieuwd naar de foto's.
    gr. Truus en Thei
  2. Pierre en Maria:
    26 september 2015
    Jullie hebben in deze 12 dagen al veel gezien en mee gemaakt.
    Lijkt ons geweldig al deze indrukken van dit verre en vreemd land.
    Nog heel veel leerzame en geweldige ervaringen in het verdere verloop van jullie wereldreis. Wij zijn benieuwd naar het vervolg; geniet er nog van.
    Groetjes,
    Maria en Pierre
  3. Gertie Loe:
    26 september 2015
    Een mooi reisverslag jullie hebben in die 12 dagen al heel wat gezien en beleefd.
    Heel veel plezier in Thailand.

Grtjes, pap en mam
  4. Leontien Boots:
    27 september 2015
    Klinkt goed! Ben ook benieuwd naar de foto's.
    Thailand is ook prachtig, met erg vriendelijke mensen, maar ik denk wel een heel stuk toeristischer! Voor tips kunnen jullie altijd appen/mailen ;)

Groetjes Leontien
  5. Marieke Lagerweij:
    27 september 2015
    Erg leuk om te lezen! In korte tijd hebben jullie al veel mooie dingen gezien, sjiek. Veel plezier in Thailand!
  6. Desiree Bouten:
    27 september 2015
    Leuk dat we jullie zo kunnen volgen. Have fun and enjoy !!!
  7. Kevin en Steffie:
    Hee Roel en Janine,

Leuk dat jullie en reisblog bijhouden, zo blijven we gelukkig een beetje op de hoogte van wat jullie allemaal meemaken. Fijn dat jullie het goed hebben gehad in Sri Lanka, op naar nieuwe avonturen in Thailand. Veel plezier! We kijken al uit naar het volgende verslag...en naar de foto's!

Groetjes,
    Kevin en Steffie
  8. Hermie:
    27 september 2015
    ha jullie twee zo te lezen was het een fijne tijd in Sri Lanka op naar Thailand kijk uit naar de foto's
    grs Hermie
  9. Inge:
    wat een belevenissen ! Geweldig.. Geniet van jullie volgende bestemming
  10. Emmely Schreurs:
    30 september 2015
    Wat gaaf wat jullie al allemaal gedaan en beleefd hebben.
    Op naar de volgende mooie ervaringen! Groetjes
  11. Hermie:
    30 september 2015
    Ha Roel en Janine,
    Als ik in jullie verslag de plaatsnamen lees is dat voor mij een reden om Google Maps eens aan te klikken.
    Sri Lanka, geen groot land.
    Een land zonder autowegen zoals wij die kennen.
    Wel met "railwaywalkers".
    Elk land zo zijn eigen charme.
    De rots zal zeker een blikvanger zijn.
    Volgens mij kent Sri Lanka geen mensen die stotteren. Het valt wel op dat er veel plaatsnamen zijn met vijf, zes lettergrepen.
    Probeer dan maar eens de weg te vragen als je een spraakgebrek hebt.
    Veel lol nog verder oostwaarts.
    Groetjan
  12. Carin:
    2 oktober 2015
    Geweldig wat jullie allemaal mee hebben gemaakt en nog gaan meemaken. Leuk verhaal en prachtige foto's. Ik ben benieuwd naar de volgende belevenis. Enjoy!
    Grtjs, Carin
  13. Luciëlle van Wijlick:
    5 oktober 2015
    De eerste kennismaking met hectisch Azië is goed verlopen zo te lezen. Op naar nog heel veel cultuur snuiven!!! Leuk om te lezen...