Sri lanka

Hallo allemaal,

Ons verblijf in Sri Lanka zit er alweer op, dus tijd voor een update. Eenmaal aangekomen in Sri Lanka namen we de bus naar het centrum van Colombo, de hoofdstad. Tijdens de rit stapten mensen overal gewoon uit de bus, en anderen weer in de bus. Het verkeer was heel chaotisch en langs de weg liepen heel veel mensen. Hier waren we behoorlijk van onder de indruk. Eenmaal aangekomen in het centrum namen we een tuk tuk naar ons guesthouse. Dit was ook een hele ervaring, aangezien elk plekje op de weg wordt opgevuld door een tuk tuk, motor, auto of bus. Iedereen toetert wanneer ze iemand willen passeren en verder zijn er weinig regels. Er staan wel markeringen op de weg voor rijbanen maar hier wordt weinig gebruik van gemaakt.

In het guesthouse hebben we even bij geslapen. Toen kregen we onze eerste Sri Lankaanse maaltijd, kip met noodles en nog wat andere bijgerechten. Het was vooral erg pittig voor ons, aangezien wij niks gewend zijn. Zelfs toen we een keer wilden ontsnappen aan het pittige eten met een pizza bleek dat ze daar ook chili vlokken overheen strooien.De volgende dag hebben we met een tuk tuk een tour door de stad gemaakt waarbij we tempels en een museum hebben bezocht. Daarna zijn we zelf nog even door de wijkjes richting het strand gelopen. Het was wel bijzonder om te zien hoe de mensen hier leven. Iedereen die we tegen komen zwaait vriendelijk naar ons. Eenmaal bij het strand aangekomen ontmoeten we een man die ons zeeschildpadden wil laten zien. Na een route over het spoor (iedereen in Sri Lanka loopt gewoon over het spoor) kwamen we aan bij een opvangplek voor schildpadden. Wij dachten dat we wilde schildpadden konden zien maar het bleek dus een opvang voor schildpadden die verminkt waren etc. Het klonk wel als een goed project en hier hebben we dan ook even rondgelopen. Janine kreeg meteen een schildpad in haar handen geduwd maar die vond het volgens ons niet zo heel fijn om vastgehouden te worden. 'S avonds aten we weer pittige kip met rijst, wat overigens wel heel lekker is.image

De dag erna hebben we de trein gepakt naar Anuradhapura. Dit is een oud plaatsje waar ze ruïnes en overblijfselen van gebouwen hebben. Ook zijn we naar een soort tempel bovenop een berg geweest, waar een groot buddha beeld een een stupa stonden. Hier hebben we de zonsondergang bekeken. De volgende dag bleek het jaarlijkse perahara te zijn, een festival ter ere van buddha. 's Avonds was er een parade met muziek en dansers, en 2 olifanten die versierd waren met doeken, erg mooi om dit stukje cultuur te zien!

Onze volgende bestemming was Dambulla, waar we een mooie klim bovenop een grote rots hebben gemaakt. Vanuit hier hadden we mooi uitzicht op de Sigriya rots, een rots met een oude tempel die alle andere toeristen hutje mutje beklommen en wij daarom te druk vonden. We vervolgden onze reis naar Kandy, waar we het een beetje rustig aan hebben gedaan. Vanuit Kandy namen we de trein richting Ella, wat een schitterende treinreis was door verschillende
landschappen. Eenmaal aangekomen in Ella zaten we midden tussen de thee plantages in de bergen, met een prachtig uitzicht vanuit ons guesthouse. Het rook buiten zelfs een beetje naar thee. Hier hebben we dan ook een mooie wandeltocht gemaakt en hebben we een thee fabriek bezocht. Erg boeiend om te zien hoe de vrouwtjes hier tegen steile hellingen de hele dag thee bladeren plukken, die ze vervolgens in een zak gooien die aan hun hoofd gebonden zit. Als deze vol raakt weegt hij wel 10 kg! We zijn 3 dagen in Ella geweest omdat je er mooi kon wandelen en lekker kon eten.

De laatste dag hebben we gebruikt om terug te gaan naar het vliegveld. Hiervoor moesten we 6 uur in de bus zitten tussen de locals om vervolgens 1 nacht in Negombo te verblijven. Hier hebben we nog gesprekken gevoerd met een stel uit Ecuador en een moeder en zoon uit de Malledieven.

Sri Lanka was voor ons een prachtig maar vooral vriendelijk land. Bijna geen toeristen en de mensen zijn oprecht vriendelijk. Knap om te zien hoe ze met eigenlijk bijna niets gelukkig kunnen zijn en hoe ze er leven. Vooral in het begin was het voor ons wennen. Helaas konden we maar 12 dagen blijven en hebben we nog een stuk niet kunnen zien zoals het strand, maar dat zal nog wel goed komen! Op naar Bangkok, Thailand.