Noord Vietnam

25 november 2015 - Sapa, Vietnam

Nieuw bericht en reis kaart bijna bijgewerkt. Veel lees en kijk plezier. Groetjes vanuit broome!

Na een busreis van bijna 20 uur vanuit Laos, kwamen we in Sapa Vietnam aan. Hier hebben we een aantal dagen in een homestay geslapen in een klein bergdorpje buiten Sapa. De homestay werd gerund door een Australiër en zijn Vietnamese vrouw. We kregen hier iedere avond heerlijk Vietnamees eten met z'n allen en konden lekker bij een haardvuur een film kijken, erg knus. De temperatuur in Sapa was ongeveer 10 graden en in de hoogste plaats was er zelfs sneeuw. De kou was weer even wennen. Het gezin had een dochtertje van 2 jaar, My, die erg fan was van Roel. Zij kon al Engels en Vietnamees praten! Hier in Sapa hebben we een aantal mooie wandelingen gemaakt door de bergen met rijstvelden. Dit was echt prachtig, ondanks dat de rijstvelden niet zo groen waren in deze tijd van het jaar. Tijdens het wandelen werden we vaak vergezeld door lokale berg vrouwtjes. Zij lopen dan mee en hopen op een vergoeding. Dit was soms wel handig want het was heel glad op de berghellingen van klei, en zij wisten precies waar je moest lopen. We mochten nog een huis van een vrouwtje bekijken, wat eigenlijk niet meer was dan een hutje met aparte slaapkamer en een gat in de vloer voor vuur om op te koken. Best indrukwekkend. Verder kwamen we nog een scooter tegen waar een levend varken met touw achterop gebonden zat, deze schreeuwde het uit. Ook zagen we een klein jongetje achter een buffel aan rennen op een rijstveld. Toen de buffel op ons pad terecht kwam gleed hij helemaal uit omdat het zo glad was.
Vanuit Sapa hebben we de nachtbus genomen naar Hanoi. Dit is een erg drukke stad met straten vol met scooters. Als je hier over wilt steken moet je gewoon lopen waardoor de scooters om je heen gaan  rijden. We hebben hier door de stad gewandeld via een online wandelroute, langs verschillende drukke winkelstraatjes. Veel mensen zitten hier op kleine krukjes op de stoep. Een dag hebben we het mausoleum van Ho Chi Minh bekeken en zijn we naar een waterballet van poppen geweest.
Daarna stond een tour naar Halong Bay op het programma. Dit is een plek op zee waar allemaal rotsen uit de zee oprijzen. We hebben hier 1 overnachting op een boot gehad en nog een overnachting op het eiland Cat Ba. Tijdens de tour konden we kajakken, zijn we naar een parel boerderij op zee geweest en hebben we een fietstocht gemaakt op Monkey island. De omgeving  was prachtig en het gezelschap was leuk, maar de tour zelf was iets minder goed geregeld. Een paar keer werden wij als jonge mensen van de groep afgesplitst en op een andere boot gezet, zonder goede uitleg. Dat was toch een beetje jammer.
Na de tour hebben we onze weg vervolgd naar Ninh Binh, ook wel het Halong Bay op het land genoemd. We hadden hier een homestay geboekt waarbij de eigenaar tours in de omgeving doet. Dit was een erg leuke homestay. Elke avond aten we samen met de familie heerlijk Vietnamees. (Op een gestoofde geitenpoot en gegrilde kippenpoten na.) De tours hier waren geweldig. We werden steeds met z'n 2e naar de mooiste plekjes toegebracht, waar andere toeristen niet komen. Zo hebben we een boottocht gemaakt over een rivier langs allemaal dorpjes, waardoor je het echte leven op het platteland van Vietnam goed kon zien. Ook werden we op een klein bamboe bootje gezet met een roeivrouwtje, waarbij we opzoek gingen naar zeldzame langur apen. En we hebben ze gevonden! We roeiden tussen het riet door tussen 2 bergen, waar het prachtig was en heerlijk rustig. En daar zaten ze dan tegen de bergwand, grote wit en zwart gekleurde apen. Dit was een mooi gezicht, vooral omdat ze alleen nog maar in dit gebied voorkomen. Daarnaast hebben we nog een bezoek gebracht aan een grot en een wandeling gemaakt in een natuurpark. Ook hebben we eindelijk kunnen zien hoe een ananas groeit, en waar passievruchten vandaan komen. Bij de homestay thuis hebben we zelfs nog de kerstboom opgetuigd! Roel vroeg nog of het mogelijk was om een lokale school te bezoeken, om te kijken hoe dat er hier aan toe gaat. Dit werd ook nog even geregeld. Op de school werden we door alle leerkrachten aangekeken alsof we de koning waren. We mochten aanwezig zijn bij een les Engels. Dit was erg leuk om te zien. De kinderen werden best streng toegesproken en alleen de slimme kinderen die vooraan zaten kregen meestal de beurt om iets te zeggen of te oefenen voor de klas. De kinderen mochten allemaal vragen aan ons stellen. De lerares vond het op een gegeven moment wel een goed idee als wij de les overnamen. We moesten een liedje voorzingen wat de kinderen moest herhalen. Waarschijnlijk had de lerares zelf niet zo'n zin om te zingen. Ook in de pauze kwamen alle kinderen op ons afgestormd en werden we van alle kanten betast. Daarna moesten ze allemaal rijen vormen en een soort dans uitvoeren op het schoolplein. Dit leek ons wel het geschikte moment om er vandoor te gaan. Op de laatste avond kwam er nog een groep vrienden langs bij de homestay en werden er een hoop shotjes rijstwijn gedronken. Daarna gingen we nog naar de karaoke bar. Dit is erg populair in Vietnam maar toch niet helemaal ons ding. De Vietnamezen gingen helemaal los om zo goed mogelijk te zingen, erg grappig. Helaas moesten wij er ook nog even aan geloven en hebben we toch maar een liedje gezongen. Dit was alweer het einde van onze homestay en onze volgende bestemming is Hoi An.

Twee filmpjes deze keer

Sapa, Hanoi, Halong Bay http://onedrive.live.com/redir?resid=D5A9CDAB69E697E!4331&authkey=!AH9IVvVcW_bM5Og&ithint=video%2cmp4

Ninh Binh