Cambodja

2 november 2015 - Siem Reap, Cambodja

We begonnen onze reis in Cambodja in Siem Reap, waar het tempelcomplex van Angkor Wat ligt. Hier kun je meerdere dagen je ogen uitkijken. Wij kozen voor een 3 dagen kaart. De eerste dag werden we door een tuk tuk opgehaald en rondgereden door de tempels. We hebben die dag 5 tempels bezocht, sommige wat indrukwekkender dan anderen. Vooral de tempels die deels begroeid zijn door de natuur zijn erg mooi! Je vraagt je af hoe ze zoiets konden maken vroeger. De meeste tempels zijn erg gedetailleerd met allerlei graveringen, en ook hebben ze hoge torens. Die dag hebben we op een van de tempels de zonsondergang gekeken. Helaas was het bewolkt dus deze was niet zo heel mooi. Misschien hebben we meer geluk met de zonsopkomst. In Siem Reap zelf is 's avonds veel te doen in de pub street. Hier zitten een hele hoop restaurantjes en barretjes in de straat, erg gezellig. Ook is er een night market. We hebben hier dan ook lekker gegeten en wat rondgekeken. Bij het volgende bezoek aan het tempelcomplex stond de zonsopkomst bij de tempel Angkor Wat op het programma. We werden hiervoor om 5 uur smorgens opgepikt door onze tuk tuk chauffeur. Het was erg druk bij de tempel aangezien iedereen hetzelfde idee had voor de zonsopkomst. Helaas was het wederom bewolkt waardoor de zonsopkomst niet zo mooi was als we hadden gehoopt. We hebben de grootste tempel van binnen nog bekeken en gingen toen door naar de volgende. We hebben die dag nog een tempel bezocht met wel 200 gezichten er in verwerkt, en de beroemde tomb raider tempel waar ook de gelijknamige film is opgenomen. Dit was toch wel onze favoriet omdat deze deels is ingestort en door de natuur is opgeslokt. Grote bomen met dikke wortels zijn over de muren heen gegroeid wat een fraai gezicht oplevert. De laatste dag zijn we naar een tempel geweest die een stuk verder weg lag. De weg hiernaartoe per tuk tuk was erg mooi. We reden door verschillende dorpjes en rijstvelden, waardoor je een beeld krijgt van het leven in Cambodja. Veel mensen zaten aan de straat, vaak eten te bereiden of te verkopen. De tempel die we bezochten wordt ook wel de vrouwen tempel genoemd, omdat hij zoveel gedetailleerde versieringen heeft dat het alleen maar door vrouwen gemaakt kan zijn.

De resterende dagen in Siem Reap hebben we in het guesthouse doorgebracht, en we hebben nog wat door het centrum gewandeld. Onze volgende bestemming was de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh. Deze lange busreis van zo'n 8 uur was behoorlijk hobbelig, met veel onverharde wegen met flinke gaten er in. Een dutje doen was er dus niet echt bij. De stad zelf vonden we een beetje vies en sfeerloos, in tegenstelling tot Siem Reap. We zijn hier dan ook maar 3 dagen gebleven. Tijdens deze dagen hebben we een bezoek gebracht aan de killing fields. Dit is een plaats in de buurt van Phnom Penh waar in de tijd van het rode Khmer regime van Pol Pot (in de jaren 70) heel veel mensen op gruwelijke wijze werden omgebracht. Op deze plek krijg je via audio boodschappen een rondleiding over de plaats en hoor je alles over de gruwelijke daden. In die tijd werd bijna 1 op de 4 Cambodjanen vermoord door het eigen volk! Zo werden hier babies voor de ogen van hun moeders letterlijk kapot geslagen tegen een boom. Blijft toch bizar hoe mensen dit (onder dwang en angst) hun eigen medemens kunnen aandoen. Dit maakte erg veel indruk op ons, maar we vonden het vooral heel vreemd dat we hier nooit eerder iets over hebben gehoord (bijvoorbeeld tijdens geschiedenis lessen). Na het bezoek aan de killing fields gingen we nog naar een gevangenis uit die tijd die in de stad ligt. Hier zag je hoe mensen eerst gemarteld werden voordat ze naar de killing fields werden gestuurd om vermoord te worden. Door dit alles gezien te hebben ga je toch heel anders naar het land kijken, en verbaast het ons niet dat Cambodja nog niet zo ontwikkeld is.

Na ons bezoek aan Phnom Penh zijn we doorgereisd naar het plaatsje Kratie. Dit is een klein plaatsje aan de Mekong rivier. Hier hebben we nog een paar dagen rond gekeken en op een eiland rond gefietst. Hier kreeg je weer een goed beeld van het leven in Cambodja. We fietsten langs huizen en een school waar alle kinderen vrolijk rond renden. Ook zij gingen met de fiets naar school. Na Kratie vervolgden we onze reis richting de grens van Laos. Dit was wederom een lange hobbelige busreis over onverharde wegen. Soms kwam er zelfs een hele lading stof in onze bus omdat er een gat in de vloer zat waar een plank overheen was gelegd. Eenmaal aangekomen bij de grens moest je eerst een stempel halen dat je Cambodja verlaat. Hier vragen ze 1 dollar voor die rechtstreeks in de broekzak van de bewaker verdwijnt. Daarna moet je een formulier invullen en je paspoort afgeven bij de grensovergang. Voor dit formulier wordt ook weer een dollar gevraagd, en voor de stempel die ze vervolgens zetten wordt nog eens 2 dollar gevraagd. Ook dit geld verdwijnt in de broekzak van de grensbewakers. Een aantal mensen uit onze bus protesteerden flink tegen deze corruptie, maar je kunt hier toch weinig aan doen. We wisten vooraf al dat dit ging gebeuren en je kunt die bewakers maar beter te vriend houden. Zo waren er bijvoorbeeld 2 jongens uit een andere bus die Laos niet in mochten om vage redenen, waarschijnlijk omdat ze uit een bepaald land kwamen. Zij moesten weer 15 uur terug naar Phnom Penh reizen om een speciaal visum te regelen. Onze eerste bestemming in Laos was het plaatsje Pakse, maar daarover in het volgende blog meer!

Hierbij het filmpje over Cambodja

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade