Laos

15 november 2015 - Pakse, Laos

Jaja we komen bij met bloggen, hier een verslag over Laos.

Nadat we veilig de grens van Laos over zijn gekomen kwamen we die nacht aan in Pakse. Dit is een plaatsje aan de Mekong rivier en ziet er erg Frans uit, doordat Laos een kolonie van Frankrijk is geweest. Vanuit Pakse hebben we een tour gedaan naar het Bolaven plateau. Dit is een gebied in de bergen waar veel etnische dorpjes liggen. Tijdens deze tour bezochten we de hoogste waterval van Laos, maar deze kon je alleen van grote afstand bekijken. Vervolgens gingen we naar een koffie en thee plantage, helaas kregen we hier niet echt uitleg over. Ook bezochten we een etnisch dorpje waar we een tijdje rond konden kijken. Dit voelde wel een beetje als aapjes kijken en de kinderen kwamen ook allemaal bedelen voor snoep en pennen aangezien ze dit van andere toeristen krijgen. Het was erg interessant om te zien hoe ze hier leven. De huizen zijn allemaal van hout gemaakt en staan op hoge palen. Hier wonen hele families in, waardoor er wel 65 mensen in één huis kunnen wonen. Over het erf lopen allemaal kippen, varkens en hondjes. Kinderen waren zich buiten aan het wassen en lachten allemaal naar ons. In een ander dorp zagen we vrouwen met de hand prachtige doeken weven. Dit doen ze met een bamboe constructie waar draad tussen gespannen is. Dit klemmen ze tussen hun voeten en door de constructie te bewegen wordt er draadje voor draadje een patroon geweefd. Op de terugweg kwamen we vast te staan doordat er een vrachtwagen met maïs was omgevallen op de weg. Het hele dorp stond langs de weg te kijken. Nadat er een nieuw stuk weg was gemaakt om de vrachtwagen heen konden we gelukkig weer verder.
Na Pakse gingen we op weg naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Hier hebben we een fietstocht door de stad gemaakt, en de namaak arc de triomf bezocht. Verder hadden we onze handen vol aan de bedbugs die we op onze kamer ontdekten. Erg smerig! Gelukkig was het hostel erg behulpzaam en kregen we een nieuwe kamer en konden we onze kleding laten wassen. Ook kregen we voortaan twee bananen bij het ontbijt ipv een. Na de nieuwe kamer grondig geïnspecteerd te hebben dachten we er toch wel vanaf te zijn. Totdat we er de volgende ochtend nog een paar vonden op onze kleding. Toen besloten om alles wat in onze tas zat te laten wassen en onze tassen in de zon te leggen zodat de bugs dood zouden gaan door de hitte. Gelukkig waren we er daarna vanaf.
Vervolgens hebben we de bus gepakt naar Vang Vieng, een klein toeristisch plaatsje. Hier heb je veel restaurantjes waar je de hele dag kunt zitten, en overal hangen er tv's waarop de serie friends te zien is. We hebben hier dan ook heel wat afleveringen gekeken met een lekkere fruitshake erbij. Ook hebben we een mooie wandeling gemaakt midden door de rijstvelden op zoek naar een grot. Helaas hebben we de grot nooit gevonden maar de wandeling was toch de moeite waard.
Onze laatste bestemming in Laos was Luang Prabang. Dit is een grote plaats aan de Mekong rivier. Overal langs de rivier vond je gezellige restaurantjes en in het centrum was er iedere avond markt. Hier kon je erg leuke dingen kopen, maar helaas was het voor ons niet handig om dit allemaal mee te slepen. In het centrum op een plein had je een aantal kraampjes waar je verse fruitshakes en heerlijke belegde broodjes kon kopen. Dit werd al snel ons vaste adresje voor het ontbijt en de lunch. In Luang Prabang hebben we een fietstocht gemaakt naar een waterval, en door het plaatsje gefietst met gezellige straatjes om rond te kijken. Met de scooter hebben we een prachtige waterval bezocht met meerdere verdiepingen. Het water hier was felblauw en je kon er lekker zwemmen. Verder hebben we nog een boottocht gemaakt op de Mekong met zonsondergang. Dit gaf een erg mooi uitzicht met de bergen op de achtergrond. Langs de oevers zag je mensen allerlei gewassen verbouwen. Aan de overkant van de Mekong lag nog een dorpje waar we doorheen gewandeld hebben. Hier zaten de mensen vooral voor hun huis te eten, en de kinderen renden spelend over straat.
Via Laos hebben we met de bus de oversteek gemaakt naar Vietnam. Hierover in het volgende blog meer! Wederom een impressie filmpje!