Khao Sok national park

14 oktober 2015 - Khao Sok National Park, Thailand

Vanuit Chiang Mai zijn we naar het zuiden van Thailand gevlogen om een bezoek te brengen aan het Khao Sok national park. Aangekomen in Surat Thani gingen we op weg met een bus richting Khao Sok. Dit ritje duurde zo´n 2,5 uur in het donker, waarbij de chauffeur erg hard reed slingerend tussen de hobbels op de weg. Gelukkig toch goed aangekomen bij ons bamboehutje. Die nacht kregen we bezoek van een kakkerlak in ons bed. Hij was over Roel heen gekropen waardoor hij er gelukkig wakker van werd nog voordat de kakkerlak Janine kon bereiken. Het monster was gewoon onder de klamboe doorgekropen, maar na een klopjacht van 10 minuten gevangen en buiten gezet! Helaas was de rest van de nacht toen toch al verpest voor Janine.

Toen we de volgende ochtend wakker werden ontdekten we een hele groep spelende aapjes bij de rivier langs ons hutje. Ze waren eten aan het wassen en sprongen vanuit de bomen zo het water in, net een stel spelende kinderen! Een mooi gezicht. Die middag zijn we gaan tuben op de rivier, in een rubberen band de rivier af. Het was erg relaxed om zo door de jungle met mooie uitzichten te dobberen, met af en toe een stroomversnelling. In die nacht hoorden we wederom een vieze kakkerlak in ons hutje rond pateren. Na een nieuwe klopjacht hebben we ook deze weer netjes buiten gezet.

De volgende dag werden we opgehaald voor de tour door het national park, inclusief overnachting in een hutje op het meer in het park. Eenmaal aangekomen bij de pier namen we een longtailboot om het meer op te varen. Hier kwamen we echt in een paradijs terecht! Het voelde een beetje alsof we meededen aan Expeditie Robinson! Grote groene rotsen staken uit boven het super blauwe meer, de een nog mooier dan de ander. Na een dik uur varen kwamen we aan bij onze drijvende hutjes, geweldig! Midden in de jungle, alleen wij en de natuur. We hebben hier even gezwommen en een rondje met de kano gemaakt. Vervolgens kregen we lunch en maakten we ons klaar voor de jungle tocht. Met de boot gingen we naar een plek waar we de jungle in konden trekken. Vanuit hier begon een nat en modderig pad door de jungle, met soppende sandalen. Na 10 minuten waren we hier wel aan gewend, aangezien we er toch niet schoner op zouden gaan worden. Doordat het water hoog stond door de regen, moesten we zelfs een keer zwemmend een rivier oversteken om onze weg te vervolgen. Na ongeveer 2 km ploeteren kwamen we aan bij een grot met een rivier en waterval er in. We gingen via de rivier de grot in, achter elkaar met een klein zaklampje van intertoys kwaliteit. Dit was een hele ervaring aangezien je bij elke stap weer goed op moest letten waar je liep en dit dus ook niet goed kon zien in het donker. De stroming van de rivier werd steeds sterker en op sommige punten moesten we een stukje tussen de rotsen door zwemmen. Toen kwamen we aan bij een waterval die erg hard stroomde waar we doorheen en omhoog moesten klimmen, een hele uitdaging! Op de terugweg moest je met de stroming mee via een touw langzaam van de waterval afklimmen, dit was ook nog wel even spannend. Eenmaal uit de grot gingen we dezelfde, drassige weg weer terug. Soppend, doorweekt maar erg voldaan kwamen we weer aan bij de boot. Wat een ervaring was dat! Terug bij ons hutje kregen we diner en hebben we gezellig met onze groep van 12 bij elkaar gezeten. Na het eten gingen we nog op nacht safari in een bootje in de hoop wat dieren te spotten met onze zaklampen. Het was zo donker dat we buiten een prachtige sterrenhemel niet veel meer gezien hebben.

Dan maar een poging wagen tijdens de ochtendsafari. We hadden onze wekker extra vroeg gezet om de zonsopgang te zien. Dit was echt adembenemend! De zon zorgde voor een oranje gloed en de wolken hingen laag tussen de bergen en op het meer. Op de achtergrond kon je de gibbons horen. We zijn toen nog even met de kano het water op gegaan. Tijdens de ochtendsafari gingen we weer met de boot langs de rand van de jungle af. Alles was nog rustig in de jungle. We zagen hornbils tussen de bomen vliegen, dit zijn een soort toekans met een grote snavel. Verder hebben we nog een uil, een leguaan en een roofvogel gespot. Vooral de mooie natuur maakte het echt tot een geweldige tocht, net een sprookje. Het klinkt nu misschien overdreven, maar dit moet je echt met eigen ogen zien!                          Na het ont​bijt hebben we nog een andere jungletocht gemaakt. Een zware steile klim om vervolgens nog een grot te bezoeken waar vooral veel slangen en ander ongedierte zat. Met deze tocht sloten we ook het bezoek aan het national park af, en gingen we terug naar het dorp waar we verbleven.

Hier is de link naar het filmpje over het Khao Sok national park http://1drv.ms/1REslVH